Thursday, August 18, 2011

Hari ni semua serba tak jadi

Hari ni hari khamis. esok jumaat. mula cuti bagi negeri kedah. Saya memang menantikan hari cuti. boleh ganti waktu tidur. boleh rehat secukupnya. boleh "reward" diri dengan keluar berjalan bersama rakan serumah. menghabiskan sisa-sisa praktikum sebagai cikgu sekolah menengah. kiranya minggu ni merupakan minggu terakhir berhujung minggu di sungai petani.

Dan hari ni juga saya akan diselia oleh guru pembimbing buat kali terakhir.yeahhh seronoknya bila fikir seliaan sebanyak empat kali bakal berakhir. Tapi hari ni rasanya serba tak jadi. Mood saya bertukar menjadi tak ok bila  relief kelas 306. dalam tingkatan 3, ada 13 kelas semuanya. tapi walaupun kelas 306 kelas di tengah2 tingkatan, muridnya sangat biadap biadap biadap. saya malas nak cakap apa. bising serupa tiada guru di hadapan. mereka memang sengaja nak mencabar guru sebenarnya. saya jamin. mereka sengaja pancing saya sebab nak tengok sejauh mana saya boleh bertindak. bijak kan? uhhh
saya jenis akan berdiam diri bila marah atau geram. saya bukan jenis menjerit-jerit marah (belum lagi).

Saya relief kelas biadap tu selama 70 minit, 2 masa. Saya kena edarkan kertas soalan geografi untuk mereka ulangkaji. Lepas masa nak habis, mereka perlu hantar jawapan. ok semua dah hantar. kemudian saya suruh mereka duduk sebentar (sebelum keluar rehat). dan saya bercakap selama 5 minit.

" kelas 306, kelas tengah-tengah dalam tingkatan, saya pernah relief kelas 311, 312 dan 313 tetapi depa sangat menghormati cikgu. Walaupun kelas paling hujung, dan mungkin tak sebijak kamu, tapi depa pandai hormat cikgu. Kelas kamu, walaupun pandai sikit la kot dari depa tapi kamu tak pandai hormat cikgu, jadi saya ucapkan tahniah la sebab kamu mempunyai budi pekerti dan sopan santun yang rendah. (ada 2 pelajar bertepuk sedikit). Kalau cikgu pon kamu tak hormat, macam mana la ibu bapa kamu dirumah. agaknya kamu tak hormat ibu bapa kot...(ada murid menyampuk "mak bapak kami hormat la") saya pon balas, kalau hormat alhamdulilah la kalau tak saya ucapkan takziah la. saya doakan kamu berjaya dalam peperiksaan "

Kemudian saya terus keluar dari kelas tu dengan harapan tak kena relief kelas biadap tu lagi. Lepas ni kalau saya jumpa mana-mana murid 306 saya janji saya akan kata " ha kamu budak kelas paling biadap "....ya saya akan tegur macam tuh!!!

Tweety Anger Glasses Cute

Gara-gara mood tak berapa baik, kelas saya bersama 4sains 1 pon tak berapa ok. Apa yang tak kena saya marah. Tapi memang banyak pon yang tak kenanya.haishhh. mood saya yang tak berapa ok pon mempengaruhi semua ni.huh!

*boleh ka jadi cikgi kalau macam nih?? (=.=)

5 comments:

JIJI YU said...

semenjak jadi cikgu ni mmg betol2 mgnhargai cuti rasanya

the only xeyra ,,, said...

):

♥CIK SHA♥ said...

anak murid skrg ramai yg tak hormat guru..jadi mirah kena kuat..dan tegas juga..

penaberkala said...

kamon, setiap pekerjaan pasti ada cabarannya
begitu jugak dengan cikgu
nak selia sorang pun belum tentu dapat, inikan pula 30 orang sekelas
normal thing kalau apa yg dirancang tak menjadi, sbb mungkin dari situ kita akan belajar utk buat lebih baik

chaiyok cikgu mira
all the best my friend
jadilah cikgu yg berdedikasi, mendidik anak bangsa

Taufan Bin Ribut said...

sabo je lah ye ^_^


Entri Terkini :Meriam buluh versi moden minimalis glamour

Entri terdahulu :Tips untuk bangun sahur versi
#haramjadah

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails