Friday, December 18, 2009

Aduhh...beginila rasanya

selagi kamu belum mengalaminya kamu xkan dpt merasainya
ak pasti ramai yg sudah merasainya
tp bagi kaum lelaki, kamu tidak tahu
apakah perasaan ketika sedang menstruasi/dtg bulan

bagi wanita,
ak sungguh kasihan kerna kamu terpaksa menempuhinya setiap bulan
kamu tetap sabar menahan kesakitanmu setiap masa
namun kehadirannya tidak dpt dielak setelah kamu bergelar seorang wanita
dan aku pasti w/pon begitu keadaanya,
kamu akan menunggunya pada setiap bulan
kamu resah sekiranya dia tidak kunjung tiba atau lewat menjengah kamu
kamu pasti takut dan risau apa yg akan berlaku pd dirimu
pada masa ini muncullah perasaan yg x menentu seperti cepat marah, mudah terasa, sedih lalu menangis
maka inilah yg dikatakan sindrom pra-mentruasi
pabila ia dtg, kamu rsa lega dan emosi kembali surut tetapi belum berakhir
kdg2 pula ia dtg bersama dysmenorrhoea(??)iaitu senggugut
dimana kesakitan di bhgn abdomen atau bhgn bwh blkg pinggang
terpaksalah kamu mengambil parasetamol utk hilgkn kesakitanmu
Aduhh...beginila rasanya setiap kali ia muncul
namun bersabarlah wahai wanita
kerana mgkin ini hanyalah persiapan utk kamu
bagi merasai hari melahirkan seseorang
setelah kamu bergelar isteri

*x semua wanita yg dtg bulan mengalami sindrom pra-mentruasi dan senggugut
kamu bertuah ^_^

20 comments:

Fiq said...

knapa time "bulan mengambang" emosi jadi tak tentu hala? boleh jawab soalan cepumas ni?=)

nunul said...

nice =)

amirah said...

mgkin perubahan hormon slh satu punca emosi kurg stabil

thnx nunul

Wanie-san said...

Kite sbgai ppuan perlu b'syukur
sbb darah kotor kite kuar tiap2 bulan...
tp laki nak kuar kan darah kotor kne b'bekam...hihi

Cik Dila said...

dah dua bulan ni "kesakitan" itu tidak datang melawat diriku.
memang takut gile skrang ni tau..huhu.

amirah said...

cik dila minum coke la...heh

yup kna bersyukur cik wanie =)

~kHaiRiNe NaBiLa~ said...

wah cerita psal menstruasi..

huhu lawak plak ble dpkirkan blik..
ye la..bile sakit..habis satu umah sy mop..
guleng2 merelakan baju sapu lntai..haha

serius sy jeles pade yg tak senggugot...
anda pasti dibalas..huhuhu

Che Adlia said...

senggugut yg sgt sakit, mayb sy belum kena lg..syukurlah..=)

Zuewairy said...

amirah.. syukur dgn kurnia Tuhan~

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

sakit kalo sesungut... lg teruk kalo muntah2..


**sesungut = senggugut....

aku zaty said...

hee~ dulu2 sy xprnah kene.. brlagak giler ar ngn mmbe yg kne sesungut tuh..

tp skunk? haha.. pdn muke sy.. daah terkene gak.. saket giler wooo..

siap guling2 lagik..=_="

amirah said...

(khairene nabila)-sakitny awk smpai guling2 ya
pas guling ada ok x?heh

(che adlia)-emm sy rsa kita serupa =)

(zuewairy)-alhamdulilah

(gadis)-penah dgr ad yg muntah2...kes teruk 2
lg teruk smpai ad yg pengsan..penah berlaku.
setiap kali dtg bulan dy pengsan

(zaty)-sma mcm khairine ek..heh
lau skit perut 2 biasala

zack zukhairi said...

makan la panadol kaler pink. :p

psychopath said...

saye memahami perasaan ini.

no one said...

(zack)-gerenti ok ek?hehe

(psycopath)-bgsla =)

Aini said...

Sakitkan... hanya kita yg kena yg tau

Mybabah said...

Salam Amira. Mulanya, babah ingat anak babah datang menyakat babah. Rupanya orang lain. Opp..entri kali cerita pasal orang perempuan. Tak ada apa nak komen. Hanya terima kasih kerana menyinggah di blog babah.

zella said...

jarang kena senggugut...
=)

amirah said...

(zella)-kamu bertuah

(aini)-betul3

(babah)-thnx kembali babah singgah blog sy

Anonymous said...

Ya, mungkin kerana itu

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails