Tuesday, December 27, 2011

Sebenarnya kita boleh kalau kita cuba. yedakkk??

Bila cakap aku belajar kos Sains, reaksi orang "wahh budak pandai"

Pada pandangan aku, kita akan nampak pandai pada pandangan orang bila sesuatu itu bukan dalam bidang dia...Yer lah kalau aku jumpa mekanik pun aku akan cakap "wah pandainya abang baiki kereta" so sama lah jugak dengan situasi atas tadi tu. Cuba try tanya seorang doktor, tahukah dia baiki kereta?? kalau dia tahu, maknanya dia bukan saja ulat buku tapi ulat besi sama.erk.

Bagi profesion sebagai pendidik, pun sama jugak. Kalau cikgu mesti semua pelajar bajet dia tahu segalanya. Itu sudah tentu. Jadi sebagai pendidik kita kena bersedia dengan segala cabaran. Yer lah kalau dapat posting tak semestinya kau ada dapat subjek Biologi yang kau belajar masa kat unibersiti, kau boleh je dapat subjek Kemahiran Hidup, Geografi,Bahasa Inggeris, Matematik, atau apa-apa sahaja. Jadi bersedia. Jangan beri alasan itu bukan bidang saya, cikgu tak pandai ni...cuba berusaha untuk memahamkan diri sendiri dan kemudian fahamkan pelajar.

Aku perlu buat macam tu, ya ini sekadar matlamat diri. Dulu masa praktikal, aku sepatutnya mengajar Biologi dan Kimia (subjek minor) tapi aku tolak. Aku kata aku tak mampu kat penolong kanan. so beliau bagi subjek Biologi dan pendidikan Jasmani. Tapi aku tengok kawan aku si ruby ni boleh ja mengajar Kimia walaupun pada mulanya dia keberatan. terinspirasi :). Sebenarnya kita boleh kalau kita cuba. yedakkk?? 

 

7 comments:

Shahada Fauzi said...

betul! kalau tak cuba kita tak tahu..macam saye..dulu tak yakin boleh buat kerja yg saye buat skarang..tapi bile berusaha dan cuba buat..alhmadulillah..boleh je..yang penting jangan takut untuk mencuba!

NA.M said...

yupp2.. sebenarny boleh sja..
just xyakin..
tp once kte dh ambik..
bru kite tahu smda kta boleh ka x..
xka gitu?

Rafhan said...

dulu ade seorang president U.S x pandai langsung dalam bidang management.. Tapi die slalu yakin, dan setiap kali diberi tugasan berat, die akan cakap kat org bawahan die, "yes, we can do it" dekat orang bawahan die. Dan memang betul die boleh buat...

Gua said...

betul, belum cuba belum tau dan jangan menyerah sebelum mencuba. =)

penaberkala said...

dulu tak pernah makan tomato
sampai satu tahap, ambil sebijik utk dimakan mentah-mentah
paksa 2,3,4 kali juga

dan skang, tomato jadi best

betullah orang kata, belum cuba belum tau

better give it a try, rather than quit at the first place

Rafi Harumin said...

Assalamualaikum.

Teruskan untuk berani mencuba, asalkan bermanfaat. :)

Salam ukhuwwah.

Addien said...

disebabkan ingin mencuba saya nak tanya sesuatu boleh?

macam mana ye kalau seseorang yang bukan dari bidang pendidikan , kemudian nak jadi guru?contoh kalau ada kelayakan dalam engineering ke, sains ke..boleh ke kalau nak jadi cikgu? macam mana caranya ye?

jazakumullahu khair

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails