Wednesday, June 16, 2010

Aku sayang kamu :)

Assalamualaikum?...sehat? harap semua dalam keadaan sehat sejahtera begitu jugak dgn family kamu. 

Adam: bi i ade suprise utk u
Maya: yeke?...suprise ap lak ni?
Adam: adela..bi, u tutup mata kejap
Maya: ok2, i tutup mata tapi u janji jgn tipu i ye
Adam: xkan i nak tipu lak (sambil menyarungkan rantai bertatahkan berlian di tengkuk maya)
Maya: whoaaa bi...ape ni, santek ma..i suke sgt (sambil tersengih)
Adam: ni bukti cinta dan sayang i pada u bi..(senyum menggoda)
Maya: thanx bi, i love u sampai mati lah

Aku nak cerita sikit tentang sayang. Perasaan sayang ni ada mcm2 kan. Manusia ni tamak, mcm2 dia nak sayang bukan takat benda bernyawa benda xbernyawa pon dia boleh sayang gila2..haha. Bagi aku, sayang ni bermaksud satu perasaan yg lahir dlm diri kita sendiri di mana pabila kita syg pd seseorang kita sentiasa nak dia hepi, ambil berat pasal dia, susah nak marah dia dan mcm2 lagi la. Kalau syg pd sesuatu lak kita mesti jga bnda tu elok2 mcm kita jga diri sndiri atau mgkin lebih dr diri sendiri. Aku nak fokus kat rasa sayang pada manusia iaitu mak ayah, adik beradik, kawan2 dan kekasih hati.

Aku bukan jenis orang yg senang luahkan rasa sayang. Tapi aku ada tektik aku sendiri...cewah..hehe. Aku ekspresskan rasa sayang melalui perbuatan aku. Sebenarnya ada mcm2 cara kita nak tonjolkan rasa sayang pada semua yg kita syg, xsemestinya dengan membeli sebijik mercedis benz atau beg tgn LV shj. Ayuh kita usha caranya.....


1. Kita selalu nak mereka hepi. so kita ceriakan mood mereka dengan bersembang dan selitkan unsur humor sedikit,kiranya luangkan masa utk mereka la. Tapi bagi aku, dgn family unsur humor aku agak berlebihan..makanya rumah aku riuh dgn gelak tawa anak gadis shj.hehe


2. Kita seboleh-bolehnya nak tolong ringankan beban mereka. Contohnya mak kita, so rajin2 la ke dapur hendaknya bagi anak dara...tapi laki pon bole gak... lau member nk pinjam RM, tlg la semampu yg boleh. Tapi awas, jgn smpai tergadai perut sndiri. 


3. Kita sentiasa ingat tarikh penting bagi mereka yg kita syg. Contohnya tarikh lahir, tarikh kawin parents. Xbagi hadiah bertatahkan berlian pon xpa asalkan kita ingat tarikh yg bermakna bg mereka dan wish kat mereka biar mereka tahu yg kita ambil berat psl mereka.


4. Belikan sesuatu yg mereka suka. Lau adik suka cokelat, belikanla sekali skala. Lau gf suka emas permata, beli jela...plg teruk pon dwet abis ja..hak2..xdala smpai ke c2 kan,??? Nak beli apa pon agak2 jgk, tgok bajet sndiri dlu n tgok jgk brg yg nak dibeli tu bw kebaikan atau x kpd si penerima.. keh?


5. Paling penting skali, mesti kita nak sesuatu yg baik2 saja kat semua yg kita syg kan? so org2 yg kita syg ni pasti sentiasa berada dalam doa kita =)




* Mcm2 cara nak ekspresskan rasa sayang, paling kachang skali ckp ja "Aku sayang kamu"
Apa2 pon lain org lain caranya kan, so apa lagi cara kita nak smpaikan rasa sayang???




 

34 comments:

iqbalsyarie said...

nice post amirah!tu pasal saya suka baca blog kamu..berkualiti..

Menyayagi ibubapa bukan sesuatu yg mudah sbb sampai bila-bila pun kita takkan mampu menyayangi mereka mcm mereka sayang kita zaman kita kecik2 dulu..tak sama~

Saya pernah tulis pasal cinta ibubapa.Ibubapa ialah hero


My latest post:Kwn baik semua org

ismiaisha said...

aku tunjuk dgn cara semua tu kottt..
hehe~
cuma cakap tu ja xreti lagik..
hahaha

cheesy said...

nice. hehe
saya ada kawan yg suka luahkan rasa syg dia melalui kata2. tp sy lebih suka dia luahkan melalui perbuatan. hehehe

btw, panda tu cute sgt!

Fiq said...

igt dalam doa tu penting kerana buktikan kita sayang sesama manusia kerana Allah...=)

♥CIK SHA♥ said...

sokong iqbal..entri amirah berkualiti..akak pun suke lepak sini baca entri amirah..

ape yg fiq cakap tu betul..bile kite berdoa buat somebody maknanye kite sayang mereka kerana Allah..

azzah zainal said...

perasaan yang sukar diungkapkan..sayang..:)
u can feel it but u can't c it

cikCEPET said...

lo mmpi kn owg yg kite syg ckup ta..??
ahahaa~
ta paya kelua manyak bajet..
yg pnting lam ati..

:))

(: syai_sharif :) said...

ahahh yg no.5 paaling best! ;D

nice post :)

penaberkala said...

susah la nk luahkan perasaan syg,
paling mudah, luahkan kasih syg melalui perbuatan
it is the best way!

selamat berkasih sayang

zai said...

fuih adamaya? teringatt zaman2 adamaya (mcm dah lama)...

seriusly , zai syg laptop, heee..

AesyaZealous said...

sayang menyayang, saling percaya :)

E.d.Y said...

eh..adamaya..best adamaya...hehe

NiZaM Limited said...

wahh,..nice entri..sokong gak isi entri ni berkualiti. hehe..

tapi ade gak pmpuan camni..

"Saya tak pandang harta, tapi kalo bleh sy nak suami sy kerja bagus2"

"Saya tak pandang duit dia, tapi saya ske kalo stiap kali kluar dia yg belanja."

"Saya tak kisah hadiah ape dia nak bg..Tapi saya suka kalo dia hadiahkan patung teddy bear besar utk saya."

adehhh...kompius2..

Wan Perlis said...

jujur dgn dr sendr

xerox_91 said...

nice entry...

tapi kan, apa itu sayang kalau akhirnya berkerat rotan berpatah ranting...

bercerai dan bergadoh sampai tidak mahu bertegur sapa pabila dah kahwin??

kalo awk buat entry cam tu pun ok gak..

kalo ada, just let me know...=)

terima kasih, amirah...

ASaDa RyutaRo said...

hurmm.. nice entry..

nak luahkan sayang.. macam2 cara kan. mengikut kreativiti masing2. errkk! kena ada kreativiti gak ea? hihi =P

amirah said...

iqbalsyarie: kasih syg parents mmg melebihi semua,kita balas semampu yg boleh. tq iqbal, lau senang singgahla lagi :)


ismiaisha: siti, ang lebih kurg sama ngn aku..susah nak lafazkan..hak2

amirah said...

cheesy: ehem2..kawan ek?..maybe dia jenis berani luahkan rasa sayang..tapi melalui perbuatan lebih berkesan..hehe


Fiq: betul tu fiq :)

amirah said...

CIK SHA: thnx akak, yg penting kita sampaikan sesuatu kpd pembaca..tapi kdg2 sy mengarut gak..hehe
apa2 pon thnx n singgahla sokmo deh :)


azzah zainal: maybe we can c it through our action?hehe

amirah said...

cikCEPET: wah2 sayang sampai ke mimpi..tandanya kamu selalu fikirkan dia :p...tq singgah :)


syai_sharif: no 5 plg penting..tq ;)


penaberkala: itula, perbuatan lebih sng bg org yg ssh nak luahkan..hehe..tq ;)

amirah said...

zai: laptop mmg patut disayangi..hehe


AesyaZealous: mcm lirik lagu ja 2..hehe...thnx ya :)


E.d.Y: eh org xcerita psl adamaya pon T_T...apa2 pon tq singgah ya :)

amirah said...

Nizam Limited: terima kasih :)
kenapa perempuan lak ek..??huhu
lain org lain pe'el nya..dimulut kata lain hati kata lain..hehe
tq singgah :)


Wan Perlis: mksdnya jujur bila sygkan seseorg??

amirah said...

xerox_91: sayang ni kan satu perasaan jgk so mgkin sayang itu xberkekalan. dan mgkin jgk bergantung perasaan syg kita berdasarkan apa...
apa2 pon terima kasih atas cdgn kamu :)


asada: yela ikot kreativiti...semakin kreatif anda semakin sayang...eh cm2 kah?..lain org lain caranya...lau kamu jenis romantik mesti ada mcm2 cara nak luahkan rasa sayang :)

Zuewairy said...

sayang.. sayang dan sayang.. ucap je.. ape susah;)

amirah said...

zuewairy: bagi yg pemalu susah le..hihi

faiq said...

kalau aku suh die belanja hr2 tu syg x? haha

cimon said...

aku blanje makan je...senang.

heheh (^v^)

amirah said...

faiq: lau dia mau kira syg abis le dia kat kamu..hak2...tq singgah :)


cimon: aah , betul2..kachang..
so bila mo belanja sy mkn?..ngeh2
tq singgah :)

rizputra7 said...

mak saya cakap "utamakan adikberadik dulu baru kawan2...".sebab tue saya lebih sayang adikberadik dulu baru orang lain..

amirah said...

rizputra7: pesanan yg baik dr mak kamu...sgt2 setuju :)

iniAKU said...

erk..maybe ckp je kot, baru puasti, same2 dengar.haha!

MuNsYi SaMa said...

betul. dan sekali sekala gune duit sket utk belanja keluarga atau kwn yg kite syg, ape slhnye. hehe

amirah said...

iniAKU: kamu jenis straight to the point ..senang bg kamu..tq singgah :)


MuNsYi SaMa: yup betul 2, xkan rasa bazir duit yg kita belanjakan tu, tapi rasa puas dan seronok ;)

nor_anifa said...

adess siss...cara kita samalaa..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails