Wednesday, June 9, 2010

Kau buat kat aku...aku balas balik

Apa kes ni?..




Gadis merah: kenapa awk suka saya?
Alejandro: sebab saya suka awkla...hehe..xdala,sebab awk baik
Gadis merah: mungkin saya nampak mcm baik,tapi saya x sebaik yg awk sangka
Alejandro: awk jahat ka?
Gadis merah: nak kata jahat sgt tu xla kan...suam2 ja
Alejandro: ada pulak jhat suam2..apa la bnda jhat yg awk buat?
Gadis merah: saya ni....heartbreaker
Alejandro: hahahahaha.......
Gadis merah: Saya dh banyak mainkan hati romeo..saya xsesuai utk awk.
Alejandro: jangan ckp cm2..sy xpercayala
Gadis merah: saya bukan jenis setia, sy takut sy patahkan hati awak..awk baik orgnya
Alejandro: awak...kalau awk patahkan hati saya, saya akan buat balik kat awk
Gadis merah: awk nak buat apa?
Alejandro: saya nak cari bomoh, nak santau angin kat awk. Gambar awk pon saya ada so senangla skit keje bomoh tu. Setiap pagi awak muntah2 darah...awk mula sengal2 badan,terasa mcm kena cucuk.. lepas asar-maghrib, ada benda akan kacau awk,kalau awk xkuat awk akan histeria...malam2 pulak awk meracau-racau sebut nama setiap lelaki yg awk mainkan termasuk saya. Santau angin ni biasanya berkesan tau x..kalau nak hentikan, saya sndiri akan jmpa bomoh ..itupon kalau saya maafkan awk...itu aja yg saya akan buat kat awk. 
so, amacam...ada bran?
Gadis merah: Gulp..err...xda bran la.
Alejandro:..hahaha..tau pon :p


Salam. Ini kes kau buat kat aku, aku balas balik..kaw2 punya. Apa yang kita buat kat orang kita akan terima balik. Sama ada kita sedar atau x, ringan atau berat, senang atau susah, lambat atau cepat kita akan rasai balik. Kalau seseorang buat jahat pada kita,biasanya kita dinasihatkan supaya bersabar kan?..tak pon buat xtau aja kan?..xpon memaafkan aja kan? lagi 1 kita balas baik ngn dia....itu apa dituntut dan itula sebaiknya kita perlu buat drpd kita ajak org tu join wrestling. Tapi skg ni kebanyakannya suka balas balik,kau buat kat aku so aku nak balas balik, baru puas hati aku. Kalau ikot hati mmg akan balas balik..biar org tu pon rasa apa yg kita rasa. Kalau mcm tu mcm mn mo eratkan silaturrahim antara kita?benda yg lama diungkit jadikan alasan utk kuatkan ikatan pergaduhan. Lebih teruk lagi ikatan pergaduhan dieratkan dari generasi ke generasi...Kalau mcm ni, sampai bila pon kes xkan selesai, padahal cuma ungkapan 'maaf' dapat settlekan semua. Tapi xla semudah tu, kena la secara bijak. Sekurang-kurangnya ungkapan 'maaf' boleh redakan sikit. Apa2 pon, janganlah gadoh atas benda remeh-temeh yg boleh longgarkan silaturrahin antara kita semua =)


* Teringat pada sorg coursemate yg disantau.moga dia bebas dari santau dan dpt teruskan pengajian semester depan dgn baik.amin.

33 comments:

Hasrul Hazrin said...

kalu nak suruh bomoh ue GODA org boleh ark??,,,
haahahhahahaha

cikCEPET said...

ahahaa~
conversation tuh sgt bes..!!
tesentap gadis merah..
takowt woehh santau2 neh..
mntak smpang..!!

:))

NiZaM Limited said...

wakaka..nice conversation..what u give..u get back 100 times more than u give to me. haha..

hukum karma..ape yg kita buat..bnda tu akan dapat balik kat kita, cepat atau lambat..

Fiq said...

bapak r. main santau2 ni. tak baik guna ilmu2 pelik kat orang, berdosa...

cheesy said...

mak oi alejandro..gulp. tak terkata saya. tak takut dosa ka?

hehe

berdendam tak baik kan.

mrs.eleanor said...

alejandro tu klakar la, habih plan dia gtau kt si gadis merah tuu..hhehe:P tapi btol, berdendam tak baik, nt TERkena balik kt kita lg skali..

ismiaisha said...

uiii...
kecut perut gak baca..
xsuka santau2 nih..
NAUZUBILLAH..

smoga sahabat tu smbuh..
dia kuat smngat..
insya ALLAH~

Wan Perlis said...

bhaya nih

E.d.Y said...

ish..bahaya santau2 ni...

amirah said...

Hasrul: bomoh boleh jer..tapi xbekk dosa besar..hehe


cikCEPET: hehe...xberani curang terus la..

amirah said...

nizam limited: itula karma..tapi 100x dapat balik..teruk tuh..huhu


Fiq: aha,betul2..dosa besar

amirah said...

cheesy: alejandro tu bukan islam kot..hehe..


mrs. eleanor: aah.xbaik..beter maafkan atau diamkan saja :)

amirah said...

ismiaisha: agak r, bahaya bndalah ni semua.mmg xpatut r buat kat org.yup, moga dia sembuh :)


wan perlis: ya, jauhilah


E.d.Y: yup :)

cimon said...

gilerr ahh...

ganazz siot mamat nih!

minah tu pn boleyy tahan ganazz nye...heartbreaker...da mcm WWF/WWE pulak!

heheh (^v^)

amirah said...

cimon: hehe, 2 2 ganazz..xda bran mo curang..hik2..
eh best apa wwe...layan aje :)
thnx ya =)

rizputra7 said...

area grik perak memang terkenal dengan ilmu santau..dulu pernah ada kes santau...abis semua kedai makan area grik ngan kuala kangsar tutup sebab orang takut nak makan...

ASaDa RyutaRo said...

wahh.. sampai ugut2 guna bomoh plak dah. bomoh ngn Allah sape kuat?

tapi kalau kita buat jahat kat org, Allah tu maha kuasa, bila2 je Allah boleh balas. doa orang teraniaya ni makbul. tak kat dunia, akhirat tempat balasnya..

nasehat bersama : jgn buat jangan.. buat baik banyak2.. tambah2 la amalan kita..

amirah said...

rizputra7: dgr jgk cm2..area2 perak kuat santau ni..tapi dulu la kan..lau aku pon takutt..tq singgah :)


asada: semua ni syirik yg nyata kan..mmg dosa besar. moga kita semua terpelihara daripada semua ni.tq singgah :)

ked :) said...

hush,,santau perkara laknat tue..
bahaya beb :)

amirah said...

ked :): yup..sudah tentu...tq singgah :)

ieQa sWetLuv said...

kadang2 sikap keras hati manusia tu yg wat diorg buta sampai nk wat mende2 yg bukan2..nauzubillah

amirah said...

ieqa: bila dh ikot kata hati semuanya betul di mata.moga kita dapat bezakan yg baik dan buruk.tq singgah :)

Zulfahmi said...

lwak bace dialog 2.Tp trpikir lak,kenapa gadis merah n kenapa alejandro name watak 2??

amirah said...

Zulfahmi: sekadar penyeri dialog. Alejandro kan femes,pinjam skit nama dia..hehe..tq singgah :)

iqbalsyarie said...

perghhhhhhhhhhh....tak boleh blah!kena santau??tapi sebenarnya,saya sgt bersetuju kalau perempuan jadi sedikit sombong dgn lelaki..sombong tu kdg2 wajib,tengok situasi.kan gadis merah(dlm cerita diatas)?heheee

My latest post:Bahaya suara keldai

zai said...

erkk takut gak kalau tolak chintaa lelaki itu, kita yg merana sebab santaw..mintak dijauhkann amin.
susah betul manusia nih, mcm mana lahhh kawn awk tu,

seimura said...

dosa besar santau orang ni.

m.a.p.i.e [ Ku sEnDiRiAn] said...

wahhhh drama queen....

tapi citer ni mmg meletop...

dasyat sgt

amirah said...

iqbalsyarie: mmg ssh nak percaya tapi bnda ni ada berlaku. perempuan kalau sombong dikatakan jual mahal kalau peramah pulak tkut terjerat diri sndiri..tq singgah :)


zai: sebab tula kita kena pandai cari kawan :)...tq

amirah said...

seimura: yap..betul 2..tq


m.a.p.i.e: hoho...meletop ek..

m.a.p.i.e [ Ku sEnDiRiAn] said...

sbb mmg suke awk lh...
!!

amirah said...

m.a.p.i.e: singgahla selalu blog ni..tapi jrg update skg..huhuhu..apa2 pon tq ;)

♥ ♥ ♥ ctiey ♥ ♥ ♥ said...

wat comes around goes around...
sy suke post ney...


btw..sudi2 la folow blog sy ae..
tq!..
http://owlkieranaa.blogspot.com/

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails