Thursday, June 24, 2010

At least, sekurang-kurangnya dot dot dot

Assalamualaikum? xjawab dosa, kalau jawab dapat pahala, kalau jawab penuh dapat pahala penuh. Syahdu sungguh pagi ni dengan hujan renyai2 sambil layan lagu kembali pulang, kangen band....mcm sesuai ja dgn mood aku yg konon-kononnya kembali pulang menemui blog aku yg dah lama xupdate ni. Helllooooo....at least aku update blog...(gaya sedikit gedik sbgai permulaan)

Kadang2 aku suka dengar/sebut perkataan 'at least' atau dalam bhs tradisinya sekurang-kurangnya. Semua orang guna perkataan ni, tambah2 melayu...Bagi aku, perkataan ni boleh bawak penyakit yang merbahaya secara tidak langsung. Cuma bergantung pada situasi penggunaan perkataan ni. Kebanyakan situasi, perkataan 'sekurang-kurangnya' ni digunakan untuk menyedapkan hati kita ja. Yakni meletakkan diri kita di tahap yang selesa... eh sejak bila la aku pndai gna 'yakni' dalam blog?..huhu

" Walaupun aku free hair, at least aku xpakai seksi2"
" Walaupun result aku teruk, sekurang-kurangnya aku xkena repeat"
" Walaupun aku selalu mengumpat org, at least aku xtikam blkg kawan"
" Walaupun kereta aku cap kancil, sekurang-kurangnya aku ada gak kereta"

Nampak x zon selesa yang aku maksudkan? Sebenarnya ada kelebihan dan kekurangannya. Kelebihannya ialah kita maintain apa yg kita buat dan kekurangannya kita berasa selesa dan puas hati, so kita sukar utk perbaiki kekurangan diri dan kurang usaha utk memajukan diri..

Apa yang kita tuturkan sehari-harian sebenarnya melambangkan diri kita sendiri. Setiap perkataan dan cara percakapan memberi impak pada diri sendiri dan org sekeliling. Kalau x, xwujudla peribahasa "terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya"...........choww


*..Dah baca? xmo komen kah?..ermm..at least kamu singgah sini (^_^)



22 comments:

azzah said...

at least ni mcm..kata2 penyedap rasa hati sanubari..huhu sllu gak sbut bnda ni kalau x kondifen dengan sndiri..ahhaa

Unknown said...

penyedap hati je kan semua tu

Anonymous said...

terasa jarang pula cakap at least or sekurang-kurang yea tu.. T___T

firdaus khalid.com said...

aipp..hak3..

ilex2..asal ni..semacam jer..hak3..

supergassoline said...

tamoa komen laa...

at least cepet tmbah kn bilangan komen..
hahaaaa~ :))

Munsyi said...

Ok. Serius tak tpikir psl ni. at least kmu dah share sesuatu dgn sy harini..hehe

ain fathihah fhm said...

salam. aku dah baca, dah singgah dan nak komen.

hehe.

N said...

atleast saya baca,
kadang2 saya komen ..

amirah said...

azzah zainal: 2la.dpt naikkan konfiden gak sebenarnya


E.d.Y: yep..

amirah said...

maisyara: teruskan, kamu xperlu kata penyedap hati..hehe


firdaus khalid: hehe...xda apala..cool beb

amirah said...

cikCEPET: tq..knp xshare terus opinion..hehe


munsyi sama: kdg2 perkara kecil pon kita xsedar. saya share sesuatu kamu pon sama.tq :)

amirah said...

ain : haha...


perempuan itu: thnx alot :)

NiZaM Limited said...

kalo kat berita pla kite dgr camni..

sekurang-kurangnya 2 org terkorban dalam kes perahu karam semalam.

erkk, ayatnye mcm berharap lebih lagi je. haha..

amirah said...

nizam: haha...itu dh lain..

Encik Psychopath said...

atlease tu x membina langsung. jgn guna.

amirah said...

Frank Lampard: wah2 lampard komen cni..at least tu kebanyakan diguna utk sedapkan hati aja kan..

penaberkala said...

sekurang-kurangnya apa yg awak kongsi di sini berguna
at least, sy baca ni dapatlah sesuatu

aah, baru prasan
selalu gak guna perkataan2 nih,haha
nice one

cimon said...

at least...

hmm...

slalu melambangkan pencapaian kecil dalam diri...

hopefully ia melambangkan kesyukuran...atas rezki yg dikurniakan

hehe(^v^)

amirah said...

penaberkala: lau dpt sesuatu kiranya xla rugi kamu singgah sini.terima kasih sbb masih sudi singgah sini :)



cimon: lau melambangkan sesuatu yg sepatutnya mcm bersyukur..alhamdulilah..jgn biarkan ianya menjadi negatif..tq singgah :)

ZACK ENTRY said...

cerita yang menarik..


walaupun saya jarang komen, sekurang-kurangnya saya dah singgah sini harini..=)

amirah said...

ZACK ENTRY: ya tq byk2 =)

Anonymous said...

sedap entry nii

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails