Wednesday, July 21, 2010

Kaf ba ra kaf alif ta nun

Itu sebutan dalam jawi. Bagi sebutan ruminya pula ialah KEBERKATAN. Semua orang pon faham la ni..Sebagai muslim kita mesti nak hidup dalam penuh keberkatan bukan. Tapi apa itu berkat?? Apa yang aku faham ialah berkat ni sesuatu yg kita dapat kebaikan yang berterusan. Kiranya sesuatu yang kita buat menjadi berkat pabila kita mendapat kebaikan daripadanya. Sama ada kebaikan yang kita sedari atau xsedari yang Allah kurniakan. Dari sekecik-kecik perkara pon yang kita buat, yang dipandang remeh sekiranya xberkati olehNya kita sendiri yang rugi.


Keberkatan ni penting dalam hidup kita, dari segi ilmu yang kita dapat, rezeki yang kita nikmati dan dalam apa saja yang kita buat.


Si adik: weh kakak, tolong aku sat
Si kakak: tolong apa?
Si adik: tolong cari kata ganda dalam buku teks bm ni
Si kakak: hah?kata ganda tu cmna? mampus la nak cari satu2 dlm buku teks ang ni
Si adik: kata ganda tu mcm kapal terbang...tapi kena cari kapal2 terbang, kira ada banyakla kapal terbang...ang cari jela dalam buku teks ni...dapat 3 4 pon jadila.
Si kakak: ala buat apa susah2, cikgu ang nak tau ka muka surat brpa ada kata ganda ni semua?
Si adik: hala...kena tulis kita amik dr muka surat brpa...
Si kakak: eleh, xyahla...ang letak jela muka surat brpa pon...cikgu ang tarak rajin la nak check satu2...
Si adik: xmau2...nanti xberkat ilmu aku...aku xmau mcm tu..
Si abang: ambik ang...(sambil ketawa berdekah-dekah hmpir 5 minit)
Si kakak: (xdak modal nak cakap)


Dialog kat atas ni cuma contoh benda kecik ja...membuatkan si kakak terpikir yang selama ini benda mcm ni dianggap remeh saja yela sbb kdg2 kita xpk pon bnda ni tapi sebenarnya benda kecik mcm ni la yang membawa keberkatan dalam hidup kita. 


rajin2 la baca kisah kat link ni, kagum dgn kisah 3


Seorang teman pernah ingatkan sesuatu


" kalau dalam sehari kita rasa mcm xkena, semua bnda yg kita buat jadi xbetul atau xlengkap cuba kita renungkan balik mcm mn permulaan hari kita, iaitu solat subuh kita"





20 comments:

ain fathihah said...

banyak perkara yang kita buat sekarang, boleh diragui keberkatannya.. contohnya kalau orang tu main SMS dalam kuliah, pastu pensyarah nampak n kecil hati, mungkin keberkatan ilmu hari tu dh kurang..ntah2 hilang terus

f_aRa_aINa989 said...

erkk...agak terasa jugaklah...
slalu kot wat camtu..
ala, lecturer bukannya tau..hehe..
kena berubah ckit la pasni....

iqbalsyarie said...

sgt menarik.Contoh yg ringkas tapi makan dalam woo..hehe..erm,di pondok cinta pun ada perbincangan pasal ilmu...jomla join sekali kalau ada masa..di sini Post baru:Jadi Bos.Mau?

InsyaAllah org yg menuntut ilmu adalah org yg berjuang

penaberkala said...

berkat tu penting
plg utama dari kedua ibu bapa
klu berjaya tanpa berkat mereka pun xde guna

nak berkat kena ikhlas
buat apa benda, klu ikhlas insyaAllah berkat

cimon said...

berkat? hmm... nampaknye eden kene "cuci" gaji eden dgn sabun breeze pulok lpas nie... baru bertambah berkat.

(p/s:nice entry-"makan dalam" habis *peace*)

(p/s/s:hopefully dpt keje yg lebeyy berkat pasnie)

firdaus khalid.com said...

cmner klau kita pkai laptop or komputer yg window pirate..

berkat ker x??
huhuhu..
jwb erk amirah...hahaha.

saya_arief said...

huhu..
cian si adik...
t'kene si akak..
same2 lah kita mencari keberkatan itu.
aminn.

hiro said...

fuh..5 minit gak nak bc jawi.ehee

E.d.Y said...

betul tu..keberkatan tu penting...

~kuyam~ said...

hurm btul tu amirah..solat subuh sgt essential, permulaan kpd semua amal kita utk hari yg baru.like this post.penuh pengajaran :)

seimura said...

setuju. setuju. setuju. heheheh.

amirah said...

ain: emm, bnda kecik yg kdg2 kita xpk pon ada kesannya


aina: aku lagi2 la terasa..haha...selalu sg buat lor..huhu

amirah said...

iqbalsyarie: tq..agak mkn dalam gak la..singgahla lg


penaberkala: betul, yg pntg dapat keredhaan mak ayah

amirah said...

cimon: yeah...cuci jgn xcuci,sama2 la kita baiki diri spy peroleh keberkatan ;)


firdaus khalid: lebih baik tanya yg pakar cuma setahu aku bendalah pirates ni xboleh kan...

amirah said...

saya arief: haha...pengajaran, biar pahit ditelan janji ingat


hiro: haha..yela 2..kira lepas tu dh fahan xpala..huhu

amirah said...

E.d.Y: pntg dlm kehidupan kita :)


~kuyam~: tq cik kuyam. singgahla lagi ya ;)


seimura: mcm upin ipin daa..hehe

IRIS said...

KEBERKATAN~Kata emak saya masa kecik2 dulu...rezeki biar sedikit asal halal dan yang penting BERKAT.

amirah said...

iris: thnx iris sudi singgah :)

p3perak said...

zaman si akak dulu x bljr kata ganda kot.. hikhik...

amirah said...

p3perak: eh xkanla..akak lupa kot...mcm sy ni..hehe

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails