Tuesday, January 19, 2010

Kasih ibu sampai syurga


ibu oh ibu
sehatkah ibu?
sudah makankah wahai ibu?
kenapa tidak lalu nak makan?
apakah yang ibu fikirkan?


Terbaca paper kosmo pasal kes pembunuhan ayah, adik,datuk dan nenek. perbicaraan ditetapkan pada 19hb feb. Kemungkinan si pesalah dihukum gantung. Biarkan saja mahkamah membuat keputusan. Mungkin sebahagian besar drpd kita mengharapkan hukuman yg setimpal dijatuhkan kpd si pesalah. Namun segelintir pasti terasa hukuman yg bakal dijalankan adalah tidak wajar ataupun lebih baik si pesalah diberi kesempatan untuk insaf. Siapa pula yang tegar melihat pesalah pembunuhan kejam diberi keampunan? siapa?


sudah tentulah seorang manusia bergelar ibu
walau senakal mana pon seorang anak,
walau sejahat mana pon si anak,
walau seburuk-buruk manusia si anak itu,
hati ibu tetap berkata........
"itulah anakku"
yang sentiasa merengek dalam pelukanku dulu
yang selalu menemuiku tatkala buntu
yang sentiasa dahagakan kasihku ini
anakku inilah penyeri hidupku

wahai anak,
usah pedulikan orang lain
yang tak mengerti siapa dirimu
akulah ibumu yang akan sentiasa bersamamu
hingga akhir hayatku sampai ke syurga dengan izinNya



13 comments:

seimura said...

kenapa dia bunuh ramai sgt tu?

f_aRa_aINa989 said...

mira...dh confirm dia kena hukum gantung sampai mati....dh kluar paper dah...
cuma dibicarakan 19/2 nnt...

mak dia baik sgt...
mst dia syg giler kat anak diatukan..
dah mak dia cakap dia anak yg plg baik..sek agama g...
haih...dunia2...

Fiq said...

ITu la ibu. syang ibu awak. erkk... i mean ibu saya=p

e_sham said...

tp..dia ad masalh mental.
patut ke dia d'hkm gantung smpai mati..??
adil ke..???
mn mgkn ank yg dia akui emaknya sorg yg baik,hormat org tua.....
tgmak wat g2..??

amirah said...

seimura:mgkin ada mslh mntal

aina:baik@jahat kasih syg ibu tetap ada

fiq:hehe....syg ibu sy juga

amirah said...

e_sham: manusia kan sng berubah..lau baik xmustahil leh jd jahat kan

psl mslh mental pulak..adilkah bg mna2 keluarga mangsa biarkan pesalah hnya menerima hukuman ditahan di wad sakit mental?

Zuewairy said...

rindu my mum terus bc your entry;)

farhana said...

buruk2 anak pon, ibu mesti syg jugak..
mana xnya, 9 bulan dlm perut..
kalo kita da jd ibu pon, mesti mcm 2 :)

rizputra7 said...

mak aku terbaik didunia,,,

amirah said...

zuewairy:bgsla lau cm2..hehe

farhana:yup...9 bln tggung kita yg berat nie..payah 2..

rizputra7: :)..mak saya jgk

EYANG RESI 313 said...

Berkunjung di negeri jiran menyapa sahabat baru.

Kasih ibu sepanjang masa tak ternilaikan oleh sesuatu apapun.

Dengan mengenal diri sendiri, seseorang akan sadar dan mengerti tentang kemampuan, karakter, potensi dan kekurangan yang dimiliki di bumi mana ia bertempat serta berdiam diri. Dengan pencapaian kesadaran itu pula, setiap individu yakin akan adanya kekuatan, kekuasaan Maha Besar yang berada jauh dibandingkan dengan diriNya.

Cerahkan hati dengan pancaran sinar Illahi
Tebarkan kedamaian dengan cinta kasih dan kelembutan.
Tetaplah berkarya mengisi kreatifistas dengan pancaran cahaya Illahi
Karyamu tetap dinanti.......

Che Adlia said...

sama2 hargai ibu ayah kita sementara mereka masih ada..
dan sementara kita masih ada
kat dunia ni..

amirah said...

che adlia: insyaAllah..sama2 la kita

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails