Thursday, May 13, 2010

Budak2 cina serba-serbi lengkap

Bergelar seorang lepaKing kehormat bukanlah perkara mudah. Aku perlu fikir apa yang perlu ku buat setiap hari. Payah bukan?..k la aku dilanda kebosanan tahap gaban. Aku keluar rumah menghabiskan masa dan duit. Keluar sorang2 dan rapid penang pengangkutan rasmi aku. Perjalanan xsampai 10 minit cuma nak kena tggu bas hampir 30 minit, sabor je la..

Sampai kat satu jalan aku tengok penuh dgn kereta2 mewah tersadai tepi jalan. kiri, kanan, bawah jambatan penuh dgn kereta.."function apakah yg berlangsung?..mengapa aku tak diundang?.."
Lihat kiri lihat kanan, rupanya semua menuju sebuah sekolah, sekolah rendah cina..
"mungkin ada hari terbuka sekolah, amik report card"..
Mula2 aku fikir mcm tu tapi rupanya mereka just nak amik anak dari sekolah, pegang tangan anak sambil sembang2, tolong bawakan beg sekolah anak mereka...ohh sungguh untung budak2 tu. Serba serbi lengkap. Kemewahan ada, pelajaran ada, kasih sayang pon ada. 

Biasanya kalau di sekolah rendah kebangsaan jarang aku tengok mak atau ayah datang ambil anak2 dari sekolah. Ada tu ada tapi tak ramai. kalau ada pon mak ayah tunggu dalam kereta dan anak2 yang pergi dapatkan mak ayah. Yang selebihnya jadi geng bas sekolah. 
Tak boleh nak salahkan mak bapak gak lau xleh amik anak2 balik sekolah..biasalah bizi sangat2, lagi pon orang melayu kan biasanya makan gaji dan jadi pekerja bawahan so mana boleh keluar ofis sesuka hati. Chinese tu lain la, pangkat bos, anytime leh keluar tarak sapa halang. 

Untungkan jadi anak tokey cina? bukan itu yang aku maksudkan. Kita pon punya kelebihan kita sendiri. cemburu lah dengan kejayaan mereka supaya kita lebih bersemangat utk berjaya. Tak salah kalau kita mengagumi mereka kalau boleh dijadikan batu loncatan. Dan yang penting sekali apa yang kita lakukan berlandaskan pegangan agama kita, agama Islam sebagai pedoman hidup dunia akhirat. Itulah pelengkap hidup kita =)


*  Siapa pernah jadi geng bas sekulah? ...sila komen..hehe, choww lu

19 comments:

sakura_aainaa said...

geng bas sekolah?? hehe.. cm cite kartun kat ceria.. hehehe..

saya pernah jadi geng bas sekolah.. best pa.. haha!! bgun pgi2 kul 5 lbih.. balik rumah sampai kul 4.. fuhhh.. thrill gila beb.. hehe..

Lepat Pisang said...

Sebab tulah orang melayu kena jadi orag cina..kuat bisnes dan dapat jana ekonomi Islam..

MuNsYi SaMa said...

Patutnya kalau melayu yg mengaku Islam ni ikut ape Islam suruh, dr segi ekonomi ke, perniagaan ke, insyaAllah dpt lg berjaya dr kaum lain. Ini tak, rasuah, corruption sume still ade lg dlm diri. susahla.

kasih syg tu yg penting bile nk mendidik anak. br jd berjaya.

good observation. =)

.Nurhan. said...

erk? macam mane orang melayu kena jadi orang cine? hehe. tersalah inche lepat pisang ini.
ouh, sebab tu orang cine semangat kuat penuh keazaman.
*org melayu tak berape reti nak tunjuk kasih sayang kot?

penaberkala said...

orang cina maju sebab depa rajin
so, kita pun kena rajin klu nk kaya macam depa

tak pernah jadi gang bus sekolah
gi skolah nek basikal je
jimat duit,haha
nampak best je org nek bus skolah rmai2

cikCEPET said...

hah...
mmg pena jdik geng bas skula pown...
tp salu jewp tgl kn diri dr bas tuh...
so dpt laa blik ngn abah lo bas tgl...
hhehee :))

Fiq said...

erkkk... tak pernah naik bas g sekolah. gi dgn ayh atau mak aje sebab 2 2 cikgu. haha

cimon said...

bas sekolah?

pergh....best!!!

ramai geng...baru & lama dr sek rendah...

bising gilerr...apek bas slalu mara'...seronok main2kan apek bas dulu...

hehe (^v^)

☺[ai][sUmi]☺Chan said...

cite pasal bas skolah.. 1st time masa tu baru pindah tempat baru.. boley pulak sumi n arwah adik xkenal mana satu bas sekolah kitorg.. sampai ke ptg dok tertunggu2 xbalik umah lagi.. masa tu budak2 lagi.. mujur ade kazen lalu kat depan skolah.. dia nmpak dia yg hntar balik umah.. kalo diingatkan balik kisah tu.. kelakar sgt :P

amirah said...

sakura_aainaa: haha...mmg best, ang geng bas PAU aku bas MT. rindu sama apek lor..hehe


Lepat Pisang: emm..2la, yg penting jgn menipu dalam bisnes. biar untung berkat

amirah said...

munsyi sama: rezki x berkat cmna nak untung kan..tul gak..
kasih syg kekuatan dalam didik anak ..thnx =)


Nurhan: entahla nak ckp, mhkin lebih utamakan kemewahan dr kasih syg.thnx singgah =)

amirah said...

penaberkala: kuncinya kena rajin la kan. jimat tul nek beskal, xpala rumah kamu dgn sekula dekat aja..
=)


cikCEPET: ohho bijak2 ek..nsed baik ayah leh amik lau x tido kat skolah la ye :p..

amirah said...

Fiq: Fiq anak cikgu...x aci..hehe


cimon: hehe, ni mesti selalu kecoh dalam bas,..tetiba teringat apek bas skolah..entah sehat ke idok..

amirah said...

aisumi chan: erk..bole plak kamu xingat bas sekulah...kelakar la kamu.
thnx ya singgah =)

NiZaM Limited said...

erm..hanya mampu stuju ngn entri cik mirae ni..

tapi papepon sbg anak kite kena bersyukur dgn ape yg ade. kalo katekn mak mapak kita susah, jgn jadikan dia kelemahan. tp serap jadikan kekuatan utk kalahkan anak2 cina tu.

minumlah milo utk jadi sehat dan kuat. hehe..

amirah said...

nizam limited: aha,kena bersyukur apa yg ada, ingat ada yg lebih susah dr kita pon boleh berjaya. xsemestinya serba serbi lengkap pasti akan berjaya kan..thnx ya singgah :)
minum milo jum...hehe

ASaDa RyutaRo said...

heee =)

bukan takde melayu yang maju kan. ada jugak yang maju. tapi kalau di negara kita memang orang cina yang menyerlah.

sepatutnnya kita mencontohi kegigihan mereka. disiplin kerja mereka.

ni orang kita, ada yang keje 2 hari cuti 3 hari. ada yang selang seli.

bukak kedai tapi hampir tak bernafas kedai tu. hurm.. so kena ada kesungguhan utk berjaya dalam hidup.

nice entry..

pasal ambik anak kat sekolah tu, ada sekolah yang tak benarkan ibu bapa masuk..

tak pernah jd geng bas sekolah. rumah dekat sgt ngn sekolah dlu.hihi :P

ain fathihah said...

mana hg dapat term 'LepaKing' tu haa? hehe

amirah said...

asada ryutaro: aha,betul 2. tengok kegigihan org cina, disiplin tip top..org melayu nak tepati masa pon susah..mcm mn la hal2 lain nak maju.lau pasal kedai tu, mmg nmpk sgt cina ke depan..

asada p skolah jln kaki la ek?
btw thnx singgah n komen =)


ain: angla...ang dapat dr mn?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails