Wednesday, May 19, 2010

Mencarut la kalau tak puas hati

Kalau tak puas hati maki la, baru puas kot?...Puas luaran sahaja dalaman puas kah? tenang kah?..Kalau tenang mungkin kamu dah terbiasa. Mencarut ni kira biasa la beb, semua orang mencarut ja bukannya merompak, mencuri, meragut...kira okla tu.

Bila tersepak batu kat tengah jalan.....haram jadah punya batu...
bila kereta lalu dan terpercik air kat diri.....babi punya kereta

Itu baru dugaan kecik, belum lagi musibah besar yang timpa kita. Itu pon dah berbuih mulut kita mencarut sana-sini. Cuba fikir balik, semua benda / perkara yang berlaku dalam hidup kita dah ditentukan olehNya. Kalau kita tersepak batu siapa punya kerja? Dia yang aturkan segalanya untuk menguji kita, tapi kita sebagai hamba , jangan kata nak bersabar sikit siap maki hamun lagi. 

Teringat kat sorang makcik tua dalam bas ekpress, duduk kerusi berdekatan ja dgn aku. Telefon dia berdering, makcik tu angkat dan cakap sesuatu yang aku dan kawan aku xfaham, loghat apa ntahla...biar jela..tetiba hujung talian kami terdengar makcik tu cakap "celaka punya bas"..tercengang aku ngn kawan aku..."dasat jugak makcik ni"...

Kalau generasi lama lantang mencarut apatah lagi generasi hebat masa kini. Orang dewasa kan menjadi role model secara tak langsung. Bagi yang berakal mesti dapat bezakan baik buruk tapi bagi budak2 semua benda  menjadi ikutan. 

Bila perkara2 kecik mcm tu menimpa kita, banyakanlah bersabar. InsyaAllah kita dapat melatih diri untuk menerima dugaan yang lebih besar. Allah sayang pada hambanya dengan memberi dugaan supaya kita sebagai hamba akan sentiasa dekat denganNya.



37 comments:

Lepat Pisang said...

Hm,susah nak komen bab ni..Ini terpulang kepada individu masing2..kalau boleh cuba elakkan mencarut atau melemparkan kata2 buruk..kan semua tu Ujian dari ALLAH..good entri malam ni!

cikCEPET said...

ahahaa~ power sunggoh mk.cik tuh

:))

Pink Glasses said...

emm..xyah la mencarut.. baek mengucap ataw ucap puji-pujian kpd-Nya.. kan lagi bagus.. ;)

penaberkala said...

kadang2 dah jadi terbiasa
tp benda ni perlu didendung daripada melarat

klu bercakap kat rumah, especially depan anak-anak buah, mmg kena hati-hati
klu perkataan kasar tuh kua, yg tu mereka akan ikut

so, moral of the story, mencarut biarlah berpada-pada, kalau boleh bendung terus dari ada, insyaAllah hidup aman sejahtera

psst, kdg2 mterarut gakklu emosi menguasai diri,wakaka. cuba baiki mana yg lemah

nice entri cik amirah

ASaDa RyutaRo said...

hohoho..

sememangnya mencarut ni bukanlah perkara yang elok.

betul dah tu, dosa memang sendiri tanggung, tapi bila mencarut tu dh jd ikutan orang lain, kan seolah-olah mengajar benda yg tak elok.

hurmm.. boleh dilatih supaya berhenti mencarut bg yg dh terbiasa tu. siyes! hee =)

acap de souza said...

pe kate ganti pencarutan tu dengan pemujian kpd-NYA...

E.d.Y said...

mantap siot makcik tu..huhu

yan said...

mcm2 oranng mencarut skng ni. yang paling femes. wtf, wth.

feel free,go here :)
izyan's

amirah said...

Lepat pisang: itula, sebenarnya bukan kalau boleh kita elakkan, bnda nie mmg bole elak..terima kasih singgah :)


cikCEPET: yela..'power', kalah aku..hak2...tq :)

amirah said...

Pink glasses: dapat pahala lagi..tq :)


penaberkala: kalau dh selalu digunapakai mestila kita terbiasa kan, kalau kita cuba gantikan dgn pujian kepadaNya lama2 kita terbiasa jgk,hati banyak senang pahala pon dapat :)...tq ya

amirah said...

asada ryutaro: mengajar org len satu hal, kalau yg dh ada anak/anak sedara kan dah mengajar keturunan sendiri utk sama2 mencarut...hehe...tq ya :)


acap de souza: itulah sepatutnya..tq :)

amirah said...

E.d.Y: hak2..jgn main2...thnx singgah :)

f_aRa_aINa989 said...

saya x mencarut...=D
heeee...hehe

maisyara Pot! Pot! said...

seelok2 yea kita menyebut nama Allah S.W.T bila ada dugaan mendatang.

*teringat kata2 mak. :)

amirah said...

aina: ya, kamu 'sehat'..hehe

maisyara pot2: yup, betul 2..tq :)

.Nurhan. said...

mak cik itu rock.
haha
*geleng2 kepale

amirah said...

nurhan: hik2..makcik bukan sebarang makcik

go mi nam said...

hai. dulu time bulan puasa, waktu sahur, sorang dua dak laki ni kat sekolah suka benar sepak terajang pagar sambil mencarut.

memang geram sangat. tak beradab langsung la bebudak ni. sampai dah lali dah. =(

papepon, same2 jauhi mencarut okeh! =)

amirah said...

adlia: knp cm2?..apa yg diorg geram sgt time sahur cm2..?
..yg penting kita jgn cm2 dh la

maCy said...

betul2.. sgt stuju..
bek saba dr tmbh doa :D

Wan Haffiz said...

drpd mencarut, baik sebut alhamdulillah ke, subhanallah ke..x pon sebut formula2 add math ke..huahua

gades ain said...

hehe. terer la makcik tuh. bab bab mencarut nie mmg ssh nak bendung sekrang. lg2 bdk2 di bangku sek yg kwn dgn kwn yg bermasalah. selalu gak laa dgr. even my abg pon, kalo tgh drive. aiyooo! sakit telinge dgr. hahaa

hellioz said...

makes sense
tp can hardly avoid it
gyahahahah~

hans said...

hahahaha
makcik tu rock
hahaha

Muhamad Firdaus bin Che Rahim said...

huhuuhu..kalo selalu sgt sblm ni mencarut bile marah, mmg susah nk berenti..tp, insya-Allah bley diusahakn, sket2..

thumbs up for ur post!=)

Muhamad Firdaus bin Che Rahim said...

huhuuhu..kalo selalu sgt sblm ni mencarut bile marah, mmg susah nk berenti..tp, insya-Allah bley diusahakn, sket2..

thumbs up for ur post!=)

captain88 said...

sabar tu manis nikmatnyer... tpi klu dah biasa mencarut... jgn harapla nak bersabar... tpi klu mencarut dalam hati je bleh x cik amirah??huhu

MSR said...

mencarut menambahkan dosa..

diam lebih baik daripada berkata2..

cuba kita semua amalkan.. insyallah selamat dunia akhirat..

Anda Rasa Anda Cukup Pantas?

amirah said...

maCy: heh..terima kasih :)


Wan Haffiz: woho sebut formula g2..respek2..hhehe..tq :)


gades ain: itulah, lau dr kecik dh pandai mencarut bila dh besar ssh la nak buang...tq :)

amirah said...

hellioz: hehe...mmgla ..tq :)


hans: huhu....rock habes dow


Muhamad Firdaus: bila marah baik buruk blkg kira kan, kdg2 leh sakitkan hati orang, lau mencarut lagi2 la tmbh skt hati...btw, thnx ya :)

amirah said...

captain88: mencarut gak 2 captain..mula2 dalam hati lama2 terkeluar terus..hehe...btw, tq :)


MSR: aha, silent is better...habes cerita...tq ya :)

Sendra said...

susah nak cakap pasal ni..sebab kalau sibuk nak kata orang jahat sebab mencarut2..rasa diri sendiri pun banyak mencarut..haihh..sangat subjektif perkara ini..kadang2 kalau kita tengah marah tiba2 je lah terpancul bahasa2 kesat ni,kadang2 macam luar kawalan..macam mak cik tu..maybe sebab terlalu marah..tu yang tercarut tu..kott?entahlah.

amirah said...

Sendra: itula..susah gak nak kontrol, bila marah abisla semua keluar..kdg2 kita bukannya nak mencarut pon tapi dh marah xleh kawal lak..apa2 pon kena bljr bersabar...tq singgah :)

cimon said...

kami mmg "generasi hebat" !!.

heheh (^v^)

p/s:nie musti suke tgk AF8 sambil mencarut nie...heheh

NiZaM Limited said...

Cik mirae aka amirah..ni cuma pandangan persendirian sy, no offence.
dari yg saye peratikan, bdk pmpuan skrg lagi kuat carot drpd laki. kalo kat fesbuk ke, status ym ke tgk je la status ape yg kaum2 pmpuan ni letak kalo frust n marah..

same la kalo kat luar pn..sampai ckp bnda sendiri..erkkk...

amirah said...

cimon: hehe, generasi hebat mcm af xmola ek..xsuka tgok pon,,xda feel..hehe...tq :)

nizam: yela, perempuan kan susah nk kwl emosi, aku setuju perempuan lg kuat mencarot..tq singgah :)

fndrocka said...

aha mulut macam puaka.


bila ditimpa ujian..kita kena syukur

Latest Entri : Komen Puaka

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails